Herkkulakon tilannekatsaus

torstaina, maaliskuuta 23, 2017

Muistatteko kun kirjoitin sokerikoukusta irtaantumisesta?

Me ollaan noudatettu herkkulakkoa kohta kolme viikkoa. Kaksi viikkoa oltiin kokonaan ilman sokeriherkkuja, sekä jätettiin pois myös mm. viljat, peruna ja lisäaineet. Voit tarkemmin lukea Jalkasten ruokavaliosta täältä. Kolmannella viikolla lisättiin yksi herkkupäivä viikkoon.

Ei enempää eikä vähempää!

Elämään kuuluu nautinnot, juhlat ja suklaa, joten täysin nollatoleranssilla ei tule kuin vihaisia jojoilijoita. Kerta viikkoon herkuttelu myös vauhdittaa aineenvaihduntaa eli se voi tehdä jopa ihan hyvää, varsinkin jos tavoitteena on pudottaa painoa. Meidän tavoite on saada kroppa kesäkuntoon ja muutama turvotuskilo pois, jotta voidaan hyvillä mielin vetäistä shortsit jalkaan ensikesänä.

Mulla on takana megamaharaskaus.











Raskausmasu on näppärä apupöytä!
Entinen intohimoni, kuntosali, on ollut pitkään tauolla synnytyksen jälkeen, joten kroppa ei ole vielä entisellään. Kiloja ei ole yhtään ylimääräistä verrattuna painoon ennen raskautta, mutta lihakset ovat jääneet muinaishistoriaan ja tilalle on jäänyt löllö spagetti! Siihen kun yhdistetään liika herkuttelu, niin ärsyttävä turvotus on taattu.

Tämä on tätä kuuluisaa itsekritiikkiä. Kuulen tänne asti miten huokaat, että "Hohhoi, laiheliini valittaa." Mutta tiedät varmasti sen tunteen, kun et ole täysin tyytyväinen omaan kehoosi. Ne voivat olla sellaisia pieniä asioita, jotka itseään häiritsevät, mutta muut eivät edes huomaa. "Olispa tämä vähän pienempi ja tämä vähän isompi, tämä vähän pyöreämpi ja tämä vähän litteämpi."

Toinen syy miksi alettiin muuttamaan ruokavaliota, oli yleinen hyvinvointi ja jaksaminen. Jatkuva väsymys on rasittavaa ja se johtui meillä hiilareista. Mulla pahimmat unilääkkeet ovat vehnä ja peruna! Jos olet kova haukottelija, niin kokeile olla pari viikkoa ilman tätä kaksikkoa.

Fiilikset ruokavaliomuutoksen aikana ovat vaihdelleet. Välillä ikävöin herkkuja, välillä parskakaali maistuu taivaalliselle, varsinkin voin kanssa. Mutta yllättävän helposti on mennyt pari viikkoa, eikä edes repsahduksia ole sattunut. Jos mielessä on käynyt välillä luovuttaminen, niin hypättyäni vaa'alle peruin ajatukseni: 3 kiloa lähtenyt! Juhan poskipäiltä on tipahtanut jo 5 kiloa!

Tämän innoittamana kaivan viikonloppuna liian pienet shortsini kaapistamme ja ripustan ne näkösälle odottamaan ensikesää.

Eli jos päädyt muuttamaan ruokavaliotasi, mutta alku on hankalaa niin älä luovuta. Heti kun huomaat edes pienen muutoksen kehossasi, niin jatkaminen on paljon helpompaa! Kannattaa olla myös joku kaveri tai kumppani kenen kanssa hommaan ryhtyy, koska se toinen voi potkia takapuoleen silloin kun itse ei jaksa.

Esimerkiksi mä olen meistä se joka kuolaa herkkuhyllyllä ja Juha raahaa mut pois sieltä nuuhkimasta pätkispusseja.

Viime sunnuntaina oli ensimmäinen herkkupäivä, joka aloitettiin sushibuffetilla! Eli suht terveellistä, mutta sieltäkin löytyi uppopaistettuja riisipalleroita, jotka eivät nyt tähän meidän tiukkistelu ruokavalioon sopisi normaalisti. Kotona herkuteltiin croissanteilla, suklaalla ja jäätelöllä.

Mutta tiedättekö mitä? Kun on 2 viikkoa ollut ilman sokeria, niin ei se enää maistunut niin hyvälle mitä normaalisti! Oli se ihan ok, mutta ei me hykerrelty onnessamme. Sushi oli kyllä sitäkin parempaa!

Jatkamme siis edelleen tällä linjalla, mutta käsipainot voisin kaivaa huomenna komerosta. Tarttee saada vähän ryhtiä, ettei musta tule ihan ruipelo. Saatanpa tehdä jonkun kotitreenipostauksenkin...

Huomenna on tämän viikon herkkupäivä, jes!


Onko muilla käynnissä kesäkuntoprojektia?


❤ Anniina



You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Ei herkkulakkoa, mutta tulin raskaaksi ja huomasin, että tämän raskauden juttu ei todellakaan ole vilja tai peruna. Poden muutenkin perinteistä aamupahoinvointia ja jos erehdyn syömään mysliä tai leipää, niin turvotus potenssiin kymmenen on taattu. Siihen vielä päälle tärinä pahoinvointi, jolloin ei oikein pysty muuta tekemään, kuin pötköttämään sikiöasennossa ja toivomaan parasta. Tulee aika salaattipitoinen raskaus. :D

    VastaaPoista
  2. Yyhh, voi rähmä! Muista syödä tarpeeksi proteiineja ja erilaisia kasviksia sekä hyviä rasvoja kunnolla niin jaksat! Tsemppiä❤ 😊

    VastaaPoista

Like me on Facebook

Blogitekstisuositus

Rakkautta ensisilmäyksellä

MY INSTAGRAM