Eroon sokerikoukusta

maanantaina, maaliskuuta 13, 2017


Ruuan jälkeen jälkkäriä, kauppareissulla suklaapatukka, kahvin kanssa keksi, välipalaksi muffinsi, reissussa pikaruokaa, pikaruuan kanssa limua, työpaikan kahvipöydältä pulla, viikonloppuna herkkupäivä tai kaksi ja jos nyt vähän maanantainakin. 

Kuulostaako tutulta?


Meillä on nyt käynnissä taas herkkulakko. Jos se tällä kertaa pysyisi aisoissa vähän pidempään kuin viimekerralla. Yksi herkkupäivä viikossa on aika sopiva. 

Oon huomannut, että pelkästään ne perinteiset herkut ei tee oloa väsyneeksi ja turvonneeksi, vaan myös monet ruoka-aineet, jotka helposti mielletään normaaliksi ja terveelliseksi ruuaksi. Tähän lukeutuu varsinkin viljatuotteet, kuten pasta, leivät ja kaikki mihin on piilotettu vehnää. Peruna ja varsinkin muusi on myös yksi joka saa ainakin mut haukottelemaan ja etsimään nopeasti päiväunipaikkaa. Lisäaineet tukkii kroppaa myös kivasti. 

Meidän herkkulakkoon sisältyy siis myös yllämainittujen aineksien karsiminen pois. 

Ja vitsi että huomaa olotilassa! 

Ei väsytä, ei turvota, aamulla herää ilman että silmät on rähmiintyneet umpeen. 
Ruoka alkaa muutaman herkkulakkopäivän jälkeen maistumaankin jotenkin paremmalta, kun se ei ole kyllästetty suolalla, sokerilla tai lisäaineilla. Kun hiilarien sijaan keskitytään hyviin rasvoihin sekä proteiineihin ja lautanen täytetään reippaasti kasviksilla niin AVOT!

Eli mitä me sitten syödään?

- Lihaa/Kanaa/kalaa ja kasviksia kunnon mausteilla (yleensä pannulla tai uunissa)
- Jos leipää tekee mieli, niin riisikakkuja, tuorejuustoa, juustoa ja kananmunaa/leikkelettä
- Maustamatonta (ei rasvatonta) jugurttia ja sekaan pähkinöitä/hedelmiä/marjoja
- Hedelmiä (Lidlistä saa supermakeita luomuappelsiineja ja -päärynöitä)
- Ja päälle vitamiineja purkeista monipuolisesti (joskus mieliteot johtuu puutostilasta, mm. magnesium ja sinkki)

Tärkeää on, että syö tarpeeksi! Kunnon ruokaa useasti, jotta välttyy napostelulta, nälkä pysyy poissa ja kroppa ravittuna. Koska hiilaria tulee vähemmän, niin rasvaa tulee syödä tarpeeksi. Tämän monet unohtavat. Eli nyt ei ruveta millekkään pahvinmakuiselle rasvattomalle kidutusdieetille! Elimistö tarvitsee energiaa ja jos se ei sitä saa, niin jatkuva näläntunne on taattu. Kiinnitä huomiota rasvan laatuun eli käytä puhdasta kunnon voita, kookosöljyä ja oliiviöljyä. Me lisätään annokseen jälkeenpäin rasvaa eli esim. voita kasvisten päälle. Eikä tarvitse kastiketta!

Meillä nämä herkkulakot tyssää yleensä siihen ruuan laittamiseen (koska ei kumpikaan erityisemmin viihdytä keittiössä), joten usein kiireen keskellä on kätsyä heittää vaikka pakastevihannespussi pannulle. Ne valmistuu nopsaan, eikä sorru johonkin helppoon ja huonoon välipalaan, koska "ei jaksa pilkkoa kasviksia". 

Uskon, että monelle haaste terveellisesti syömisessä on nimenomaan kiire ja jaksaminen. Joskus haaveillaan omasta kokista.

Vinkki: Paista iso satsi kerralla lihaa, jaa rasioihin haluamiesi kasvisten kanssa ja pakasta. Näin pakkasesta löytyy aina nopeita annoksia, jotka vain lämmität ja lisäät rasvaa päälle. 

Pidä jääkaappi aina täytettynä terveellisellä syötävällä ja heitä muut pois. Älä mene nälkäisenä kauppaan. Jos menet, niin lopputulos tiedetään.

Ensimmäiset päivät ilman sokeriherkkuja on pahinta. Kroppa huutaa sokeria ja jostain syystä kaikki telkkarimainokset on Fazerin sinisiä. 

Me ollaan syöty nyt enemmän hedelmiä ja se toimii makeannälkään!




Yksi terveellinen ja helppo herkkujen korvike on banaaniletut! 

Banaanilettujen resepti (sopii myös huonoille leipureille)

-Pari kypsää banskua
-Muutama kananmuna

Sörssää sekasin sauvalla tai sekoittimessa.

Heitä pannulle ja paista (miedompi lämpötila ja kannen alla niin ei tule kuivia kengänpohjia)

Päälle tuoreita marjoja

Halutessasi mausta "taikina" esim kanelilla, kardemummalla tai vanilijalla. Mitä keksitkään mutta EI sokeria!






Maistuu ihan mielettömän hyvälle ja on silti terveellistä! Banaani riittää makeuttamiseen, joten ei  kaipaa yhtään sokeria päälle. Aika kiva vaikka aamupalaksi vai mitä?


Kamppaileeko muutkin mielitekojen kanssa?


❤ Anniina

You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Täällä harrastetaan samaa :) Just tein kouluun evääks munakasmuffinseja eri täytteillä.. mm. paprikaa, sipulia, parsaa, tomaattia, pinaattia ja salamia ja juustoraastetta.. tuli hyviä :D Sekä tein noita samoja banaanimunalettuja, tosin lisäsin taikinaa porkkanaraastetta ja kanelia sekä maustamatonta juggee :) Oikein hyviä :)

    VastaaPoista
  2. Kuulostaapas buenolta! Nam tuli nälkä :D

    VastaaPoista

Like me on Facebook

Blogitekstisuositus

Rakkautta ensisilmäyksellä

MY INSTAGRAM